lauantaina, syyskuuta 30, 2006

Rock-lyriikoiden syvällisyyden paluu

Deep Purplen sanoitukset eivät ole koskaan olleet erityisen syvällisiä. Highway Star on tästä ehkä parhaimpia esimerkkejä.

Kävin hiljattain Sunda systemsin kotisivuilla huvikseni kokeilemassa Deep Purple-lyriikoita ilmaiseen suomennoskoneeseen

http://www.sunda.fi/online_demo.html

Yllätyin kuinka korkealentoista taidelyriikkaa Deep Purplen takaa paljastui. Parhaana esimerkkinä Perfect Strangers:


Ventovieraat

Voitteko te muistaa, että muistaa minun nimeni
Kun minä virtaan teidän elämänne läpi
Tuhat valtamerta, jonka minä olen lentänyt
Ja jään kylmyyshenget
Koko elämäni ajan
Minä olen teidän menneisyytenne kaiku

Minä palautan ajankohdan kaikua, etäiset kasvot loistavat
Tuhat soturia, jonka minä olen tiennyt
Ja nauraen, kun henget ilmestyvät
Kaikki
teidän
toisen päivän
elinaikaiset
varjonne

Ja jos te kuulette minun puhuvan tuulesta, jonka alkoi Youven ymmärtää
Meidän täytyy pysyä ventovieraina

Minä tiedän sisällä, että minun täytyy pysyä näin hiljaisena hyvin surusta

Hopeisen hirttämisen ainesosa taivaan välityksellä
liikuttava enemmän kuin te näette
Iöiden ääni teidän mielestänne särkee yöllisen arvokkaan elämän kuolleiden kanssa (teidän kyyneleenne menetetään alenevassa sateessa)

Ja jos te kuulette minun puhuvan tuulesta, jonka alkoi Youven ymmärtää
Meidän täytyy pysyä ventovieraina


Tästä ei voi muuta kun vaan todeta että intellektuellien pitäisi kuunnella enemmän Deep Purplea.

Ei kommentteja: