sunnuntai, toukokuuta 05, 2019

Valtiolla on velvoitteita suhteessa kansalaisiinsa vaikka nämä olisivat terroristeja

Suomessa on keskusteltu siitä, mitä tulisi tehdä niille oman maan kansalaisille, jotka ovat joko olleet ISIS:n riveissä toimivia vierastaistelijoita tai heidän perheenjäseniään. Perheenjäsenissä on sekä aikuisia että lapsia. Moni on tällä hetkellä pidätettynä eri Lähi-idän maissa.

Ihmistä ei voi tehdä kokonaan kansalaisuudettomaksi. Euroopassa radikalisoituneen vierastaistelijan tai hänen perheenjäsenensä hoitamisvastuuta ei muutenkaan pidä ulkoistaa köyhemmille maille, vaan valtion pitää itse huolehtia omista kansalaisistaan. Valtion vastuu huolehtia kansalaisistaan ei katoa minkään rikoksen tekemisen myötä. Jos henkilöä epäillään rikoksesta, häntä koskien pitää toimittaa asianmukainen rikostutkinta ja oikeusprosessi. Tämän jälkeen toteutetaan tuomioistuimen päätöksen mukaiset rikosseuraamukset.

On esitetty, että esimerkiksi "ISIS-vaimoja" ei saisi päästää Suomeen. Tällaisissa heitoissa unohtuu kokonaan se seikka, että julkisen vallan käyttö perustuu aina lakiin, eikä mitään päätöksiä voi tehdä pelkkien mielikuvien perusteella. On päivänselvää, että Suomen kansalaiset pitää päästää maahan ja heillä pitää olla oikeus tavallisiin suurlähetystön palveluihin kuin kenellä tahansa muulla pulaan joutuneella suomalaisella. Ulkoministeriö ei ole mikään tuomioistuin.

On toki niin, että Suomen viranomaisilla ei ole velvollisuutta hakea aikuista ihmistä pois kriisialueelta, jos tämä on vapaaehtoisesti sinne mennyt eikä pääse sieltä liikkumaan Suomen suurlähetystöön. "Konsulikyyti" on urbaanilegenda muutoinkin.

Alaikäistä lasta koskevissa asioissa Suomen viranomaisia kuitenkin sitoo lastensuojelulaki sekä lapsen oikeuksien sopimus. Jos kriisialueella on alaikäinen Suomen kansalainen ja vieläpä "avioliitossa" kuten joidenkin uutislähteiden mukaan on kerrottu (sana lainausmerkeissä sen vuoksi, että tällainen avioliitto ei ole millään tavalla juridisesti pätevä), kiireellisen sijoituksen kriteerit täyttyvät kirkkaasti. Tällaisissa tilanteissa suomalaisilla lastensuojeluviranomaisilla on velvollisuus toimeenpanna kiireellinen sijoitus vaikka lapsi olisi ulkomailla. Hänet pitää yksinkertaisesti hakea pois ulkoministeriön virka-apua käyttäen. Aiheesta lisää tämän linkin takaa.

***

Entä mitä pitää tehdä vierastaistelijoille? Viisainta olisi perustaa asiaa käsittelemään kansainvälinen rikostuomioistuin, mutta myös kansallinen tuomioistuin riittää vallan hyvin. Olennaista on se että henkilö pitää pidättää jos hän EU-alueelle onnistuu pääsemään. Tämän jälkeen pitää aloittaa rikosprosessi. Vaikka näytön kerääminen voi olla vaikeaa ja esitutkintakysymyksissä pitää kehittää kansainvälistä yhteistyötä, terrorismirikoksen valmistelusta on jo nyt tuomittu ihmisiä Pohjoismaissakin ehdottomaan vankeuteen. Mitään pohjoismaisen oikeusvaltion oikeusturvaa koskevia perusperiaatteita ei tarvitse muuttaa terroristien takia. Toisin kuin usein väitetään, syytteet eivät aina kaadu näyttökysymyksiin

Tärkeää on myös ohjata jokaisesta kriisialueella toimineesta henkilöstä asianmukainen uhka-arvio, oli syytteitä sitten nostettu tai ei. Kriisialueelta palannut henkilö ei ole läheskään aina turvallisuusuhka, kuten Leena Malkki käy hyvin läpi Politiikasta-verkkolehden artikkelissaan. 

Jokainen kriisialueella toiminut tulee ohjata exit-tyyppiseen toimintaan, jota koskien on myös runsaasti tutkimusta ja hyviä käytäntöjä. Rikoksesta tuomitut voidaan sellaiseen myös velvoittaa. Asianmukaiset rikosseuraamustoimenpiteet vähentävät uusintarikollisuutta. 

Terrorismi vähenee ja turvallisuus lisääntyy parhaiten jos rikosseuraamusasioissa toimitaan näyttöön perustuvan tutkimuksen pohjalta. Pelkkien mielikuvien ja ensikäden fiilisten pohjalta toimiminen voi pahentaa turvallisuustilannetta.

Ei kommentteja: